MANYANET MOLINS

MANYANET MOLINS

dimecres, 16 de gener del 2013

FORMACIÓ= NOTICIES D'EN QUIM (I PART)

La primeres sesions del curs d’Entrenador Emergent han estat una introducció al Coaching Esportiu y ens hem centrat en la figura del Lider-Coach com a persona que acompanya i col·labora amb els jugadors a assolir els objectius comuns. D’aquesta definició se’n desprèn una primera idea; la idea de col·laborar amb els jugadors. Això porta implícit la comunicació a cadascun dels jugadors. Una segona idea és que l’entrenador i l’equip (els jugadors ) comparteixen uns objectius comuns, uns objectius que són l’estat desitjat que pretenem assolir. Aquest estat desitjat pot ser molt variat: guanyar un campionat, formar jugadors d’elit,   formació de  jugadors pel primer equip, .... En qualsevol cas el més important és tenir una meta a assolir, el que col·loquialment diem saber on anem.

El Coaching s’entén con un conjunt d’eines al servei de l’entrenador per ajudar-lo en les seves tasques d’entrenador. Eines com el 3 x1 a l’hora de donar Feedback: tres habilitats que disposa el jugador per un àrea de millora. O tres coses que fa correctament per una que cal millorar. Aquesta seria la relació òptima estudiada i demostrada científicament a l’hora de donar Feedback. Aquesta tècnica és aplicable, per exemple, a qualsevol exercici de tècnica o tàctica.

Un altre aspecte que va introduir són les fases de l’aprenentatge:
1.       Incompetència Inconscient à Aquesta és equiparable a la ignorància d’una cosa (no sap que no sap).
2.       Incompetència Conscient à Aquesta és la més interessant per a què ens fa conscient de  la mancança d’una gest o concepte i per tant susceptible de millorar treballant (se que NO SÉ).
3.       Competència Conscient à comença a dominar un concepte tot i que de forma conscient (Ex. Fa una recepció a dos temps correctament però té que concentrar-se conscient per a no equivocar-se)
4.       Competència Inconscient à domina un concepte o fonament de manera natural (mestria)

En relació a les fases d’aprenentatge tots hi passem quan estem aprenem però la significativament important és la que fa evident la manca o la poca mestria en un apartat del joc o un fonament concret. Des d’aquest coneixement conscient podem elaborar les estratègies necessàries per tal de guanyar més mestria i passar a la següent fase.

Així doncs i per acabar podríem donar una definició més acurada de Lider-Coach i seria la següent:

El Lider-Coach connecta amb els jugadors per a desenvolupar el seu potencial acompanyant-los a l’auto coneixement de les fonts de motivació (allò que el motiva), les fortaleses (les habilitats) y les àrees de millora (allò que pot millorar).

Continuarà....

Quim Vilella